DISZKALKULIA PEDAGÓGIA VIZSGÁLATA

A „Kognitív képességek mérése az affektív tényezők tükrében – Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata” kutatási projekt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen valósul meg (2022–2023).

A TÁRSADALMI PROBLÉMA AZONOSÍTÁSA

A matematikatanulás problémája egyre több tanulót érint hazánkban és külföldön egyaránt. Dékány Judit és Diszkalkulia Kutatócsoport munkáját fémjelzi a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata (DPV) tesztbateria, amely segítséget nyújt a problémák beazonosításában. Magyarországon és nemzetközileg is egyedülálló kritériumorientált tesztsorozat, mely törekszik mérhetően elkülöníteni a nem megfelelő oktatás vagy környezeti hátrány okozta matematikai alulteljesítést, valamint súlyossági fok szerint a matematikatanulási nehézséget és a fejlődési diszkalkulia, mint specifikus tanulási zavart. A DPV olyan differenciáldiagnosztikai mérőeljárás, amely az óvoda nagycsoporttól 12. évfolyamig, illetve felnőttek vizsgálatára alkalmas tesztsorozat, mely nyomkövetéses vizsgálatokra is használható, és illeszkedik a Nemzet Alaptanterv követelményeihez.

A KUTATÁS VÁRHATÓ TÁRSADALMI/GAZDASÁGI/ KÖRNYEZETI HASZNOSULÁSA

A DPV társadalmi innováció, hiánypótló nemzetközi és hazai viszonylatban is a matematika tanulási problémák diagnosztikájában. Minél hamarabb kerül sor a probléma szakszerű feltárására (koragyermekkor), annál hamarabb történik meg az intervenció. A tesztbeméréssel a pedagógusok olyan mérőeszközt használhatnak, ami egyértelműen jelzi a problémát és ezáltal megoldást nyújt a megfelelő terápiás eljárások alkalmazására.

Ezáltal társadalmi hasznosulása is mérhető, mert a korai beavatkozás csökkenti az iskolai lemorzsolódást, a későbbi jóval költségesebb terápiák szükségességét, és nem korlátozza a különböző munkakörök betöltésének lehetőségét.

A projekt olyan innováció a matematika tanulási zavar differenciáldiagnosztikájában, ami nemzetközileg is egyedülálló és az eredmények az új pedagógiai módszertanba beépíthetőek.

KAPCSOLAT

Svarka Bernadett egyetemi tanársegéd (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
E-mail
MTMT

A kutatás 2021–2022-es szakaszáról itt található bővebb információ.