BEMUTATKOZNAK KÍSÉRLETI FEJLESZTŐINK (1.)

2024 októberétől újabb hét társadalmi innovátor indítja saját projektjének megvalósítását. A kísérleti fejlesztési projektek koncepciójáról bővebben az alábbi cikkben olvashatnak.

KÖZÖSSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

A hazai önkormányzati gyakorlatnak nem része az aktív, érvelő (vitatkozó) társadalmi párbeszéd. Ennek az is következménye, hogy rejtve maradnak azok a belső, emberi erőforrások (tudások, kreatív ötletek, kapcsolatok stb.), amelyek hozzájárulhat(ná)nak a település fejlődéséhez, fejlesztéséhez. Ennek oka sok esetben nem is annyira a motiváció, mintsem a módszerek, eszközök ismeretének a hiánya. És ez különösen igaz a kistelepülésekre. 

A fejlesztés célja ezért az önkormányzatok által (is) alkalmazható, a helyi polgárokat bevonó, aktivizáló, véleményük, javaslataik megismerését, megvitatását és fejlesztési folyamatokba való belépését szolgáló módszerek kidolgozása és validálása. A fejlesztés kifejezett célja olyan eszközök létrehozása, amelyek jól illeszthetők pályázati projektek kidolgozásának és megvalósításának, továbbá településtervezési dokumentumok megalkotásának folyamatába. 
Kapcsolat: Beke Márton

ÓVODA-ISKOLA KÖZTI ÁTMENET KÖNNYÍTÉSE SPORTTAL ÉS ZENÉVEL

A projekt során a cél egy olyan komplex fejlesztési modell kialakítása, mely két pilléren áll. Birkózás és zene: a két terület távolsága adja a holisztikus fejlesztési szemlélet erősséget, és a benne rejlő számtalan lehetőséget. Az érintettek a köznevelési rendszer nagycsoportos óvodásai és az első osztályosok. A cél periférián élők iskolába lépésének segítése, a hátránykompenzáció. A gyerekek a foglalkozás során tájékozódnak, mérik fel a képességeiket, az egymással való együttműködés határait, szereznek tapasztalatokat, ismereteket, mindezt úgy, hogy a legelemibb tevékenységüket végzik, ami a játék. A zene és a mozgás az emberi tanulás egyik legfontosabb eleme, voltaképp alappillére. A program szegregátumokban élőknek nyújt lehetőséget arra, hogy hozzáférhessenek strukturált keretek közt művészeti neveléshez, és sportfoglalkozásokhoz, úgy, hogy közben az iskolai nevelés első lépcsőfokára állva fejlesztésben részesülnek. Az itt tanultak birtokában sikerrel veszik az első évfolyam követelményeit.
Kapcsolat: Berkeszi Dávid

INNOVATÍV SZÍVESSÉGBANK KONCEPCIÓ FEJLESZTÉSE A TÁRSADALOM JÓLLÉTÉNEK NÖVELÉSÉÉRT

A projekt célja, hogy egy olyan innovatív közösségi teret hozzanak létre, ahol a mikro- és makro közösségeken belül a szívességnyújtás működhet, hiszen a digitalizációnak köszönhetően ez globálisan is megvalósulhat, legyen az kutyasétáltatás, fűnyírás vagy online nyelvóra. Egy olyan platformot szeretnének elindítani, ahol a közösség visszajelzései alapján csak azok vennének részt a szívességbank rendszerében, akik megbízhatóak és valóban a társadalomra pozitív hatást szeretnének gyakorolni. A kapott szívességeket nem feltétlenül ugyanannak a személynek lehet viszonozni, hanem egy pozitív körforgás indul el, win-win helyzeteket teremtve a közösség tagjainak.
Kapcsolat: Czafit Zsuzsanna

TABUMENTES ÖVEZET – SZEXEDUKÁCIÓS DRÁMAMŰHELY

Hazánkban a szexuális nevelés nem része a pedagógusok képzésének, annak ellenére, hogy a szexualitás az iskola hétköznapjaiban a fiatalok között gyakran kerül elő témaként, és folyamatosan teremt olyan szituációkat, amiket a pedagógusok nem hagyhatnak figyelmen kívül.  A kísérleti projekt egy négy alkalmas, középiskolai pedagógusokat megszólító, interaktív workshopsorozat melynek célja, hogy a résztvevők olyan eszköztárat kapjanak, amellyel az általuk tanított diákok számára is meg tudnak tervezni és le tudnak vezetni ehhez hasonló foglalkozásokat. A foglalkozások érintik a nemi szerepek, a szerelem és a szexualitás, a pornográfia, az egyenlő párkapcsolat, a párkapcsolati erőszak, a szexuális erőszak, és az áldozatvédelem kérdéseit. A program amellett, hogy módszertani tudást ad át, a személyes jelenlét által lehetőséget teremt a szemléletformálásra, a jelenlévő pedagógusok közti társadalmi párbeszédre, különböző nézőpontok ütköztetésére, megerősítve ezzel a pedagógusok elköteleződését a program iskolai alkalmazása mellett.
Kapcsolat: Gemza Melinda

A kísérleti fejlesztőkról szóló sorozatunk második része ITT elérhető.