Copyright © 2024 Készült a Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium (TINLAB) konzorcium megbízásából. Minden jog fenntartva.
Return To TopA 2026-ig tartó időszakban kísérleti fejlesztési projektek (min. 40 db) támogatásával innovatív modellek, termékek és szolgáltatások tesztelésére kerül sor valódi környezetben, településeken, térségekben, intézményrendszerekben. A projektek a TINLAB mentorhálózatától szakmai segítséget is kapnak.
A kísérleti fejlesztések célja a megcélzott társadalmi probléma megoldását segítő módszerek vagy tevékenységek tesztelése, alkalmazhatóságának vizsgálata. Az eszköz külső szereplők társadalmi innovációs fejlesztési költségeinek finanszírozására ad lehetőséget. A pilot program lebonyolításához szorosan kapcsolódik a mentori hálózat szervezése, működtetése. A cél, hogy a nyolc tematikus terület mindegyikén aktív mentorok segítsék a projektek, kezdeményezések megvalósítását.
2024 októberében indult projektjeink:
A hazai önkormányzati gyakorlatnak nem része az aktív, érvelő (vitatkozó) társadalmi párbeszéd. Ennek az is következménye, hogy rejtve maradnak azok a belső, emberi erőforrások (tudások, kreatív ötletek, kapcsolatok stb.), amelyek hozzájárulhat(ná)nak a település fejlődéséhez, fejlesztéséhez. Ennek oka sok esetben nem is annyira a motiváció, mintsem a módszerek, eszközök ismeretének a hiánya. És ez különösen igaz a kistelepülésekre.
A fejlesztés célja ezért az önkormányzatok által (is) alkalmazható, a helyi polgárokat bevonó, aktivizáló, véleményük, javaslataik megismerését, megvitatását és fejlesztési folyamatokba való belépését szolgáló módszerek kidolgozása és validálása. A fejlesztés kifejezett célja olyan eszközök létrehozása, amelyek jól illeszthetők pályázati projektek kidolgozásának és megvalósításának, továbbá településtervezési dokumentumok megalkotásának folyamatába.
Kapcsolat: Beke Márton
A projekt során a cél egy olyan komplex fejlesztési modell kialakítása, mely két pilléren áll. Birkózás és zene: a két terület távolsága adja a holisztikus fejlesztési szemlélet erősséget, és a benne rejlő számtalan lehetőséget. Az érintettek a köznevelési rendszer nagycsoportos óvodásai és az első osztályosok. A cél periférián élők iskolába lépésének segítése, a hátránykompenzáció. A gyerekek a foglalkozás során tájékozódnak, mérik fel a képességeiket, az egymással való együttműködés határait, szereznek tapasztalatokat, ismereteket, mindezt úgy, hogy a legelemibb tevékenységüket végzik, ami a játék. A zene és a mozgás az emberi tanulás egyik legfontosabb eleme, voltaképp alappillére. A program szegregátumokban élőknek nyújt lehetőséget arra, hogy hozzáférhessenek strukturált keretek közt művészeti neveléshez, és sportfoglalkozásokhoz, úgy, hogy közben az iskolai nevelés első lépcsőfokára állva fejlesztésben részesülnek. Az itt tanultak birtokában sikerrel veszik az első évfolyam követelményeit.
Kapcsolat: Berkeszi Dávid
A projekt célja, hogy egy olyan innovatív közösségi teret hozzanak létre, ahol a mikro- és makro közösségeken belül a szívességnyújtás működhet, hiszen a digitalizációnak köszönhetően ez globálisan is megvalósulhat, legyen az kutyasétáltatás, fűnyírás vagy online nyelvóra. Egy olyan platformot szeretnének elindítani, ahol a közösség visszajelzései alapján csak azok vennének részt a szívességbank rendszerében, akik megbízhatóak és valóban a társadalomra pozitív hatást szeretnének gyakorolni. A kapott szívességeket nem feltétlenül ugyanannak a személynek lehet viszonozni, hanem egy pozitív körforgás indul el, win-win helyzeteket teremtve a közösség tagjainak.
Kapcsolat: Czafit Zsuzsanna
Hazánkban a szexuális nevelés nem része a pedagógusok képzésének, annak ellenére, hogy a szexualitás az iskola hétköznapjaiban a fiatalok között gyakran kerül elő témaként, és folyamatosan teremt olyan szituációkat, amiket a pedagógusok nem hagyhatnak figyelmen kívül. A kísérleti projekt egy négy alkalmas, középiskolai pedagógusokat megszólító, interaktív workshopsorozat melynek célja, hogy a résztvevők olyan eszköztárat kapjanak, amellyel az általuk tanított diákok számára is meg tudnak tervezni és le tudnak vezetni ehhez hasonló foglalkozásokat. A foglalkozások érintik a nemi szerepek, a szerelem és a szexualitás, a pornográfia, az egyenlő párkapcsolat, a párkapcsolati erőszak, a szexuális erőszak, és az áldozatvédelem kérdéseit. A program amellett, hogy módszertani tudást ad át, a személyes jelenlét által lehetőséget teremt a szemléletformálásra, a jelenlévő pedagógusok közti társadalmi párbeszédre, különböző nézőpontok ütköztetésére, megerősítve ezzel a pedagógusok elköteleződését a program iskolai alkalmazása mellett.
Kapcsolat: Gemza Melinda
A projekt keretében egy új konfliktuskezelési tréningmódszert dolgoznak ki egészségügyi szakemberek részére a legaktuálisabb témák köré szerveződve (pl. szervezeti konfliktusok, csapatmunka, digitalizáció, kiégés, munka és a magánélet egyensúlya). A nemzetközi és tudományközi kutatási eredményeken alapuló tréning újdonsága többek között az, hogy több mint 250 egészségügyi közegben megélt, valós konfliktushelyzet feldolgozásán alapul. Ezen túlmenően a képzés során egyedi módszerekkel dolgoznak. Így például nagy szerepet kapnak a konfliktusok során megélt, testesült érzések, élmények és helyzetek, valamint ezek feldolgozása. Tehát a helyzetgyakorlatokon túl különböző téri elemek bevonása, legóépítési feladatok, önigazolási séma-gyakorlatok is megvalósulnak, amelyek segítik a konfliktusok jellegének felismerését, megértését és megoldását is. A képzés új szemlélettel és új eszközökkel segíti az egészségügyi szakemberek konfliktuskezelését, és ezáltal hozzájárul a hatékonyabb csapatmunkához, valamint a betegellátást és a gyógyítók egészségét is pozitívan befolyásolja.
Kapcsolat: Dr. Kuna Ágnes
A CogHelp egy interaktív fejlesztő és oktató eszköz, amelyet értelmi fogyatékos személyek számára terveztek, hogy segítsen nekik kognitív képességeik fejlesztésében, ezáltal elősegítve társadalmi integrációjukat és önállóságukat. A projekt célja az, hogy a kirekesztett, több mint 50 000 magyarországi érintett számára hozzáférhető, személyre szabott tanulási lehetőséget biztosítson, moduláris felépítésben. Az eszköz különböző modulokat kínál, amelyek egyaránt fejlesztik a felhasználók mindennapi készségeit, mint például a vizuális felismerést, a pénzkezelést és az életviteli képességeket. A játékos tanulás és az élményalapú visszajelzés biztosítja a folyamatos motivációt, miközben a felhasználók saját ütemükben haladhatnak. A projekt nagy hangsúlyt fektet a piaci validációra, a felhasználói igények alapos kutatására, és a fenntartható üzleti modellre. A jövőbeli tervek között szerepel a pilot program elindítása különböző intézmények bevonásával, valamint a nemzetközi piacra lépés is.
Kapcsolat: Laki Balázs
A SkillJump avagy a kompetencia alapú tudáshasznosítás a KKV szegmensben projekt a technológia fejlődés és az AI terjedésének várható következményeire nyújt segítséget a vállalatoknak. Az összetett társadalmi problémára adható válaszként egy módszertan, kompetencia tudástérkép és az erre épülő kompetencia market elvét dolgozzák ki, rámutatva és feltérképezve a munkáltatók és munkavállalók rejtett és meglévő készségeit és képességeit, ami segít a projektben való hatékony együttműködésben. A projektfejlesztés keretében egy IT platform jön létre, amin keresztül pontos mérések és adatokat kapnak a képességekről. A létrejövő kompetencia market a szaktudásban érdekelt feleteket köti össze szakmai kompetenciák alapján.
A kidolgozott társadalmi innovációs termék alkalmas lesz, hogy kompetencia alapon kínálhassák a munkaerő közvetítő és kölcsönző cégek az állásokat. A kísérleti projekt segít, hogy munkavégzés kiszámíthatóbbá és hatékonyabbá váljon a megváltozott munkaerő világában is.
Kapcsolat: Tóth Annamária
2024 áprilisában indult projektjeink:
A projekt során olyan, fiatalok bevonását célzó önkéntes közösségi munkára ösztönző rendszer alkotása valósul meg, amely a fiatalok számára is motiváló, miközben könnyen használható és csökkenti a bürokráciát, a helyi vállalkozások ügyfélinterakcióit és marketingsikerességét növeli. A rendszer közvetítő közeg és kísérleti közösségi akciók összessége, amely során a fiatalok részvételét a közösségépítés mellett helyi vállalkozásoknál beváltható kriptotokenekkel ösztönzik. A kísérleti projekt segít módot találni egy térség, település, környék közösségének összefogására. A kísérleti projekt helyszíne Cegléd városa.
Kapcsolat: Szebeni Dávid
A projekt a középiskolai tanulmányaikat befejező sportolók továbbtanulását, továbbképzését támogató innovatív módszertan kidolgozására irányul. A továbbtanulás kapcsán szükséges egy egyéni kompetencia- és érdeklődés felmérés, meg kell vizsgálni az egyén sportpályafutására és a sportágára jellemző specifikumokat, valamint olyan soft tényezőket is górcső alá kell venni, melyek nem közvetlenül tartoznak a továbbtanulással kapcsolatos döntések meghozatalához, de a sikerességet jelentősen befolyásolják. Ilyen például a családi és anyagi háttér, az emberi kapcsolatok, a településhez és a sportegyesülethez való kötődés stb. A projekt várható eredménye egy olyan módszertan kidolgozása, mely adaptálható más sportolók és más egyesületek továbbtanulással kapcsolatos döntési mechanizmusába. Az edukációs folyamat eredményeként hozzásegítik a sportolót a minél eredményesebb továbbtanulással kapcsolatos döntés meghozatalához. Az innováció fontos értéke, hogy az edukáció nemcsak a sportolóra terjed ki, hanem a döntésében szerepet játszó környezetére, a sportegyesületre, az edzőkre és a szülőkre/családra egyaránt. Az edukációnak köszönhetően az érintettek más sportolók esetében is hasznosítani fogják tudni a megszerzett tudást, és új szemléletben közelítik meg a továbbtanulás kérdését.
Kapcsolat: Németh Attila
A Rural Bt., a HUN-REN Kutatóközpont és a Balaton-felvidéki kistermelők részvételével olyan társadalmi és technológiai innovációkat fejleszt, amelyek elősegítik a kistermelők hatékonyabb munkáját és támogatják a rövid élelmiszerláncok fejlődését. A munka egyik kulcsfontosságú eredménye a FELIROM.HU webalkalmazás, mely segíti a kistermelők nyilvántartási, adatgyűjtési és elemzési folyamatait.
A kistermelők számára jelentős kihívást jelent az inputok, raktárkészlet és eladások nyomon követése, ami hátráltathatja az üzleti tervezést és a szabályozási követelmények teljesítését. Az egyszerűen kezelhető internetes alkalmazás nemcsak a termelési folyamatokat, hanem a recepteket, csomagolóanyagokat és eladásokat is hatékonyan kezeli. Ellenőrzéskor az adatok gyorsan hozzáférhetők, biztosítva a nyomon követhetőséget és élelmiszerbiztonságot. Hosszabb távú adatgyűjtés után a termelő olyan komplex információkhoz jut saját üzletével kapcsolatban, amelyek jelentősen segíthetik az üzleti tervezést.
A FELIROM.HU-t 2024. február 29-én bemutatták a Rövid Ellátási Lánc EXPO-n, és jelenleg a tesztelés és továbbfejlesztés folyik.
Kapcsolat és regisztráció: www.felirom.hu
A Változó Világért Alapítvány projektje abból a hipotézisből indul ki, hogy egy településen a hasonló célú tevékenységet folytató, ezáltal hasonló érdekekkel rendelkező szervezetek együttműködésének generálásával új lehetőségek nyithatók, a település lakosságának hatékonyabb informálása érdekében.
A Szombathelyen működő sportszervezetek és sportszolgáltatók együttműködésének fejlesztése és közös gondolkodásra késztetése volt a minta terep. A város sportegyesületeinek kisebb és nagyobb szereplőit, valamint az ELTE PPK Sporttudományi Intézet vezetőit és a város sport területért felelős vezetőjét is sikerült az együttműködésbe bevonni. Sok igény és lehetséges együttműködési irány került megfogalmazásra, köztük rövid és hosszabb távú fejlesztési elképzelések. Közvetlen kimenetként egy városi sportolási lehetőségeket bemutató összefoglaló honlap – „SPORTKALAUZ Szombathelyen” – az indulás küszöbén áll. Továbbá az ötletek nyomán egy a sportszervezetek személyes bemutatkozását biztosító rendezvény – Sportbörze – koncepciója készült el. Ennek megvalósítását szintén mintaként felvállalta az alapítvány.
Kapcsolat: www.valtozovilagert.hu
A projekt keretében új módszereket fejlesztünk ki, és validálunk a vegyes összetételű helyi közösségek erősítésére, elsősorban a helyi épített környezeti értékek és kulturális örökség feltárása és láthatóvá tétele által. Az új innovációs módszerekkel a helyi értékek felismerése, megbecsülése, gondozása válik alapjává a helyi identitás megerősödésének. Ez formálódik hosszútávon mélyre ható közösségépítő és helyben tartó erővé. Az aktivációs folyamat révén megvalósuló szemléletformálás során a tudásmegosztás új módszereit építjük be az élményközpontú, játékosításra építő edukációs folyamatba az elköteleződés, bevonódás fokozása érdekében. A projekt helyszínének egy társadalmilag vegyes, őslakosokból és bebírókból álló, gazdag kulturális múlttal rendelkező Balaton-felvidéki falut választottunk.
Kapcsolat: https://www.konszenzus.org/
A projekt a közösségi coaching sikeres adaptálására és alkalmazására épít. Norbert két éve dolgozik Bábonyibércen, abban a miskolci leszakadó városrészben, ahol a közösségi coaching által komoly eredményeket tudtak realizálni. Több tucat közösségi akció, lakossági beszélgetés, közösségi ház kialakítása és egy formális szervezet létrejötte is köszönhető a helyiekkel közösen végzett munkának. A féléves kísérleti fejlesztés keretén belül a community coaching know-how kidolgozása, a program tananyagként való bevezetése és a módszer disszeminációja valósul meg. A megvalósításban főszerepet kapnak a Bábonyibérci Önsegítő Közösség tagjai, aktív közreműködésükre és a megszerzett közvetlen tapasztalataikra építik a program megvalósítását. A közös munkát együttműködő partnerként támogatja a Miskolci Egyetem – Alkalmazott Társadalomtudományok Intézete. A jövőbeli célok között szerepel, hogy újabb és újabb szegregátumokban is fejlesztések induljanak, a mostani projektben kialakított tapasztalati modell lépéseit követve.
Kapcsolat: Képes Norbert
A projekt célja, hogy egy drámapedagógiai program fejlesztésével hozzájáruljon a 8-10 éves lányok matematika iránti attitűdjének és kompetenciaérzésének megerősítéséhez. A fejlesztési időszak során egy hat alkalomból álló workshop-sorozat forgatókönyve készül el, amely osztálytermi körülmények között kerül megvalósításra. A Legyél Te is számkirálynő! drámapedagógiai választ ad arra a társadalmi kihívásra, hogy 12 éves kortól kezdve folyamatosan érzékelhető a lányok matematikai területtől való elfordulása, ami jelentősen hátráltatja az ún. STEM (tudományos-technológiai tudományágak) pályákon való érvényesülésüket. A projekt fejlesztésének szakmai partnere a Sixagon Nonprofit Kft. és az Egyenlítő Alapítvány.
Kapcsolat: Miklós Eszter Gerda
A magánórák és humán fejlesztő szakemberek, segítők szolgáltatásai iránt folyamatosan nő az igény, nem csak idehaza, miközben kevés konkrétumot tudunk erről a szektorról. Egyre nagyobb problémát okoz a családok számára a magas árak megfizetése, a segítő szakembereknek pedig vállalkozásaik működőképességét veszélyezteti az árak alacsonyan tartása, miközben ezt sugallja társadalmi felelősségérzetük is. A segítők magányosan dolgoznak a piaci szektorban, holott ez szakmai együttműködési igényeik miatt is korlátokat teremt. A TAPASZ egy olyan program, ami a fenti nehézségekre és lehetőségekre mint hajtóerőkre épít, közösséget teremtve fejlesztők, segítők, rászoruló és fizetőképes családok és oktató, segítő intézmények között. E társadalmi folyamatinnováció Kispesten indul, dokumentáltan, az eredményeket megosztva, hogyan készülhetnek fel a tanárok társadalmi vállalkozási kérdésekben, működőképes üzleti modellekkel, minél szélesebb rétegek támogatására.
Kapcsolat: Herpainé Márkus Ágnes
A kísérleti fejlesztés a jelenleg tapasztalható társadalmi, gazdasági és kulturális folyamatokra jellemző egyensúlyok felbomlása és az ezekkel kapcsolatos értékek globális megkérdőjeleződése miatt kialakult társadalmi válságszindrómák egyéni szinten megjelenő hatásait kívánja enyhíteni, illetve feloldani. Ehhez eszközként az indiai jógahagyományok alapvető eszközrendszerét, valamint a modern pszichológia, a szociológia és mozgásterápia stb. elemeit alkalmazza integratív és interdiszciplináris megközelítésben.
Kapcsolat: Dr. Tóth-Soma László
A pilot projekt során létrejövő módszertani tudástár innovációja a különféle működési elemek és azok gazdálkodási elveinek megértésében, valamint hatékony, egymást kiegészítő összekapcsolási struktúrájában rejlik. Ahhoz, hogy ne csak egy receptkönyvet alkossunk meg, a szövetség egyéni adaptációs mentorálást biztosít, tapasztalatmegosztó együttműködési hálózatot és szakmai fejlődési programokat működtet. A tudástár megalkotói 25 éves társadalmi vállalkozási tapasztalattal, széles körű hazai és nemzetközi partnerséggel hitelesen képviselik a hazai szociális farmok ügyét. A bekapcsolódó új kezdeményezések nem csak egy módszertant, hanem mentori támogatással fejlődésükhöz nyújtanak további inkubációs asszisztenciát. A pilot projekt időszaka alatt 10 új kezdeményezés kap saját helyszínükön, a Szimbiózis Alapítványnál szakmai mentorálást és felkészítést a portfóliójuk kialakításához. A védjegyeztetéssel pedig további perspektívák nyílnak a PR, valamint a nemzetközi kitekintés és forrásteremtés terén egyaránt.
Kapcsolat: Jakubinyi László
Válogatás korábbi projekteink közül:
A Szimbiózis a Harmonikus Együtt-létért Alapítvány a miskolci Baráthegyi Majorság szociális farmon turisztikai programcsomagokat és valósít meg, amelyek keretében különféle munkakörökben (a vendéglátástól az animációig 10 munkakörben) fogyatékkal élő személyeket foglalkoztatnak. A transzformációs turizmus lényege, hogy olyan interaktív környezetet hoz létre, amely élményalapú tapasztalatszerzésre ad lehetőséget az igénybe vevők (cégek, családok, oktatási intézmények) számára. Az ökoturisztikai szintér fejlesztésével egy új, fenntartható társadalmi vállalkozási szegmens alakul ki az alapítvány kereti között. A fogyatékkal élők értékteremtő szerepekbe helyezése olyan pozitív imázstranszfert eredményez, amely lebonthatja a negatív sztereotípiákat. A projekt hozzájárulhat az inkluzív pedagógiai módszerek terjedéséhez és a befogadó munkahelyek számának növekedéséhez is. A szolgáltatások validálása során 10 oktatási intézmény 250 diákját fogadják 6 tematikus piknik keretében. A projekt további egyedisége, hogy a programcsomagokat MBA képzés nemzetközi hallgatói dolgozták ki Pro Bono egyetemi társadalmi vállalkozásfejlesztési csoportos feladat részeként.
További információk: https://szimbiozis.net/
„Lokális Innovációs Menedzsment Modell Projekt (LIMM)” címmel új társadalmi modellkísérletet indított a CédrusNet Egyesület. Az egyesület együttműködő partnere Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, mely csatlakozási döntésével úttörő szerepet vállalt nem csak a térségben, de országosan is. A projekt a települések felkészítését tűzte ki zászlójára a társadalmi innováció fogadására, tervezésére az idősödő társadalomhoz kapcsolódó kihívásokon keresztül. A mintaprogramot tanulási folyamatként vezetik. Eszközök, módszerek megismerése és kipróbálása történik meg, melynek eredményeképpen az önkormányzat felkészül a helyi társadalmi innovációs folyamatok támogatására. Innovációs munkacsoport jön létre, tréningeket szerveznek, projekteket fejlesztenek, és elkészül egy társadalmi innovációs útmutató önkormányzatok számára.
További információk: https://cedrusnet.hu/
Az Életfa Kulturális Alapítvány projektjében megtörténik a KOLLABOR Tudományos Élményközpont fenntarthatósági modelljének megalkotása – innovációs inkubátorrá fejlesztése és mindezek multiplikálása. Az élményközpont működésének alapja az élmény- és alkotópedagógiai tapasztalati tanulásra való építkezés, amely alkalmas a kíváncsiság és motiváció felkeltésére. A fejlesztési folyamat címszavakban: 1. élmény alapú tanulás – ahol megjelenik a kíváncsiság és a motiváció – 2. a kíváncsiság következménye az életkori sajátosságoknak megfelelő kutatás – ahol a tanítási tervet felváltja a tanulási/kutatási terv – 3. a kutatás következménye a felfedezés, a “kinyílik a világ” érzése, amely kísérőjelensége a motiváció robbanás. Ez a folyamat teremti meg az alapot a 4. fázisra, amely az értékteremtés. Öngondoskodás workshop valósul meg – a résztvevők megismerik egy társadalmilag hasznos, releváns ötlet sikerre vitelének módszertanát és azt saját életükben alkalmazni tudják. A workshopra épülő hackathon alkalmat ad a megszerzett tudás összegzésére, magasabb szintre emelésére, a megvalósítás előkészítésére. Ezt követi a legjobb csapatok mentorálása – a kiválasztott projektek eljutnak a prototípusig. A folyamatot monitorozzák, értékelik és ez a mérés visszahat a működési modellre. Zárásként elkészül a KOLLABOR működési kézikönyve és üzleti terve.