EGYETEMI ELVÁRÁSOK ÉS MUNKÁLTATÓI PREFERENCIÁK – KOMPETENCIATÜKÖR

Az „Egyetemi elvárások és munkáltatói kompetencia-preferenciák figyelembevételével kialakított kompetencia-térkép” kutatási projekt a Pannon Egyetemen valósul meg.

A TÁRSADALMI PROBLÉMA AZONOSÍTÁSA

A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara elkötelezett a hallgatók kompetenciáinak folyamatos – a munkáltatói igényeknek is megfelelő – fejlesztése iránt. Ennek érdekében munkaerő-piaci kutatásokat folytatnak a gazdasági szakok pályakezdő kompetenciáinak megismerésére.

A KUTATÁS VÁRHATÓ TÁRSADALMI/GAZDASÁGI/ KÖRNYEZETI HASZNOSULÁSA

Az elkészülő Kompetenciatükör számos csoport számára hasznos. A pályakezdők számára a kompetenciák megismerése egyfajta tájolót jelent elhelyezkedésük során, hiszen egy átfogó képet kapnak arról, hogy mely kompetenciákat tartják fontosnak jelenleg a munkáltatók, ezekből ők melyeket birtokolják. A még hallgatói státuszban lévőknek is fontos információkat nyújt a kompetenciák megismerése. Tanulmányaik alatt így tudják, hogy mely kompetenciák fejlesztésére kell nagyobb hangsúlyt fektetni. Ezáltal tudatosabban tudnak célokat kitűzni.

A felsőoktatási intézmény számára visszacsatolást ad a kompetenciák megismerése kínált képzési struktúrára, valamint a képzésen kívüli tevékenységeire. Munkáltatói oldal véleménye pedig segítséget nyújthat a meglévő képzések átvizsgálásában, esetleges változtatásaiban. Ezáltal segítve a hallgatókat, hogy olyan kompetenciákat szerezzenek a képzés során, melyeket a munkaerő-piac igazán fontosnak tart. Végső soron az intézmények ajánlásokkal segíthetik a Képzési Kimeneti Követelmények olyan irányba történő elmozdítását, amely a munkáltatói igényekre jobban reagáló képzési struktúrák kialakítását is lehetővé teszi.

A munkáltatói oldal pedig a kutatás eredményei által egy átfogó képet kap arról, hogy melyek általánosságban a legfontosabb munkaerő-piaci kompetenciák – mi az, amire az egyetem tud reagálni és mi az, amire munkáltatóként a beillesztési folyamat során erőteljesebben kell koncentrálni a pályakezdők megtartása érdekében. Ezek a munkáltatók és az egyetem között kialakuló együttműködésekben nyilvánulhatnak meg. Mindezek a munkaerő-piaci kompetencia-szakadék csökkenéséhez, valamint a tanuló társadalom irányába történő elmozduláshoz járulnak hozzá.

KAPCSOLAT

Raffay-Danyi Ágnes egyetemi docens (Pannon Egyetem)
E-mail
MTMT