Copyright © 2024-2025 Készült a Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium (TINLAB) konzorcium megbízásából. Minden jog fenntartva.
Return To TopAz „Új kulturális játszóterek kisgyerekeknek és családoknak” kutatási projekt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen valósult meg (2021 – 2022.)
Az elmúlt években csökken a kisközösségek szerepe a kultúra hagyományozásában, csökken a generációk közötti párbeszéd, a tömegmédiumok által szabályozott kulturális piacok szólítják meg a gyerekeket és a családokat. Erre reflektálva multidiszciplináris kutatócsoportunk: egyetemi oktatók, muzeológus, múzeumpedagógus együttműködve kidolgoztunk és jelenleg is kidolgozunk új múzeumi (játszó)terekre élményközpontú múzeumi foglalkozást.Az általunk megalkotott új múzeumi módszertan és ennek implementációja társadalmi szükségletekre reflektálva (helyi, lokális kötődések erősítése, élethosszig tartó tanulás élvezetes formáinak kialakítása, generációk közötti párbeszéd facilitálása) azok innovatív megoldásának létrehozását valósítja meg úgy, hogy a résztvevőket új kulturális viselkedési formákra szocializálja, ezért tekinthető társadalmi innovációnak.
Elkészült egy módszertani kézikönyv angolul és magyarul. Azokban a múzeumokban, ahol alkalmazzák az óvodások életkori sajátosságaihoz kialakított (ELTE–TINLAB Múzeum a Legkisebbeknek) módszert, megnövekszik a gyerek- és felnőtt látogatók száma. A növekvő múzeum látogatás lehetőséget ad a generációk közötti párbeszédre, az önművelésre, közben pedig pozitív emóciókat facilitál. A mentális egészség pozitív változását igazolják kezdeti méréseink (DES skála), illetve a gyerekekkel és felnőttekkel felvett interjúk. A módszer lehetőséget kínál hely- és közösség alapú oktatás megvalósítására, a gyerekek figyelmét kiterjeszti az óvodán és iskolán túli világra, valós történésekre, segíti a helyi, lokális kötődések kialakítását. A társadalmi innováció további pozitív elemei: a művelődés és önművelés élvezetes, értékközvetítő módszereinek továbbadása; az élethosszig való tanulásra való felkészítés; interdiszciplináris tanulási módok gyerekeknek, pedagógusoknak, egyetemi hallgatóknak, szülőknek; értékőrzés, értékteremtés; a gyermekkultúra aktív formálására, múzeumi környezetben. A társadalmi innováció lényeges része a közművelődés-közoktatás-felsőoktatás területeinek összekapcsolása.
Kolosai Nedda egyetemi docens (ELTE Tanító- és Óvóképző Kar)
E-mail
A kutatás 2022–2023-as szakaszáról itt található bővebb információ.